Deligate

Ανάκληση, απένταξη, παραπομπή. Τρεις λέξεις που τις ακούμε όλο και πιο συχνά τους τελευταίους μήνες στην αγορά των ΠΟΠ προϊόντων. Τρεις λέξεις που έχουν διαφορετική βαρύτητα. Όποια όμως και αν ακούσουμε, είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό, δημιουργεί αμέσως μια αρνητική εικόνα. Μια εικόνα που κηλιδώνει την αξία και τη φήμη των ΠΟΠ προϊόντων. Μια φήμη την οποία όλοι έχουν υποχρέωση να σέβονται και να διαφυλάσσουν. Για έναν και μόνο λόγο. Επειδή τη φήμη αυτή τη δημιούργησαν με πολύ προσπάθεια, κόπο και μεράκι οι πρόγονοι μας .

Τις τελευταίες ημέρες δύο ακόμη επιχειρήσεις προστέθηκαν στον, ευτυχώς όχι μακρύ κατάλογο, των επιχειρήσεων που «κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας» χρησιμοποιούσαν την ένδειξη ΠΟΠ σε ελαιόλαδα που διαθέτουν στην αγορά. Δεν έχει σημασία ποιες είναι. Ούτε έχουν σημασία οι ποσότητες που διακίνησαν. Ούτως ή άλλως είναι αμελητέες σε σχέση με τις συνολικές ποσότητες που διακινούν οι πιστοποιημένες επιχειρήσεις. Σημασία έχει ότι για μια ακόμη φορά τρία ελληνικά ΠΟΠ ελαιόλαδα, το ΠΟΠ Ελαιόλαδο Καλαμάτα, το ΠΟΠ Ελαιόλαδο Σητεία Λασιθίου Κρήτης και το ΠΟΠ Ελαιόλαδο Βόρειος Μυλοπόταμος δέχθηκαν ένα ακόμη πλήγμα στη φήμη τους. Μια φήμη που τα έχει φέρει πολύ υψηλά μεταξύ των προτιμήσεων των καταναλωτών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Θέλουμε ΠΟΠ προϊόντα;

Με αφορμή τα πρόσφατα περιστατικά δημιουργούνται ορισμένα ερωτήματα: είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε, να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε τη φήμη και την ποιότητα όχι μόνο των τριών συγκεκριμένων ελαιολάδων αλλά και των 275 ελληνικών  ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντων; Θέλουμε να το κάνουμε;  Ή απλά μας αρέσει να καυτηριάζουμε κακές πρακτικές και να βρίσκουμε αποδιοπομπαίους τράγους; Και για να ενισχύσουμε λίγο περισσότερο τον προβληματισμό σας: Υπάρχει κάποιο ολοκληρωμένο σχέδιο για να καταστήσουμε τα ΠΟΠ προϊόντα ευρέως αναγνωρίσιμα από το καταναλωτικό κοινό όπως είναι ο διακηρυγμένος στόχος της πολιτείας; Ένας στόχος που για να προσεγγιστεί χρειάζεται επιμονή, συστηματικότητα και συνέπεια. Και όχι μόνο πανηγυρισμούς. Από τέτοιους έχουμε χορτάσει. Τους διαβάζουμε και τους ακούμε κάθε φορά που ένα ακόμη ελληνικό προϊόν προστίθεται στον μακρύ κατάλογο των ΠΟΠ προϊόντων. Αλλά και κάθε φορά που μια επιχείρηση «μετά από επιτόπιους, αιφνιδιαστικούς και στοχευμένους» εντοπίζεται να παρανομεί.

 

Η φωτογραφία εξωφύλλου συμμετείχε στο διαγωνισμό Greek origins που είχε διοργανώσει η deligate σε συνεργασία με τη Photo contest και ανήκει στον Γιώργο Πρέζα τον οποίο και ευχαριστούμε για τη συμμετοχή του